Terug naar overzicht

Bewel wordt een versterkte organisatie

18 mei 2021
Twee medewerkers aan de slag in een van de magazijnruimtes van Bewel, de versterkte organisatie

Bewel is een organisatie die al 57 jaar succesvol bestaat. Toch is dat voor ons geen reden om op onze lauweren te rusten. We blijven werken aan de beste versie van onszelf, zowel voor onze klanten als onze medewerkers. In dat kader zal onze interne structuur er vanaf nu wat anders uitzien. Wij stellen u graag voor aan Bewel 2.0: Bewel als versterkte organisatie. Johan Bongaerts, Erwin Vanderlinden, Liesbeth Gerits en Tim Claeys vertellen wat u kan verwachten.

 

Wie is wie?

Johan Bongaerts: algemeen directeur Bewel
Erwin Vanderlinden: manager expertisecel
Liesbeth Gerits: directeur personeel en organisatieontwikkeling
Tim Claeys: operationeel directeur

 

Bewel, de versterkte organisatie

Johan Bongaerts: “Bewel is een maatwerkbedrijf met een tweeledige ambitie. 1: mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt tewerkstellen en ontwikkelen, en 2: dat doen door klantgerichte en kwalitatieve productieactiviteiten. We zien het als een permanente uitdaging om die twee kernprocessen in balans te houden. De versterkte organisatie kadert in dat verhaal.”

“We versterken Bewel door meer autonomie te geven aan onze verschillende werkplaatsen of sites. Verschillende verantwoordelijkheden die voordien gecentraliseerd waren, bevinden zich nu op site-niveau, dichtbij de maatwerkers. Elke site kreeg een team dat hiervoor instaat. De site manager staat aan het hoofd en moet de twee kernprocessen plaatselijk in balans houden. Een centrale expertisecel staat de site teams bij op het vlak van sociaal beleid, ontwikkeling maatwerkers, preventie en welzijn, milieu, kwaliteit, technologie en innovatie, en werkvoorbereiding.”

“Samengevat komt het hier op neer: we geven onze sites meer kansen om zich te ontwikkelen en sterker in hun schoenen te staan. En sterkere sites zorgen voor een sterker Bewel. Vandaar de versterkte organisatie.”

 

Niet over 1 nacht ijs

Erwin Vanderlinden: “We zijn natuurlijk niet over één nacht ijs gegaan toen we de versterkte organisatie uitwerkten. Er zijn maanden van voorbereiding aan vooraf gegaan. In twee vestigingen deden we een pilotproject met de site teams. Dat pilotproject duurde een drietal maanden. Gaandeweg hielden we overlegmomenten en stuurden bij waar nodig. Tot we zagen en voelden dat het plaatje klopte.”

“Bewel als versterkte organisatie is natuurlijk een groeiverhaal. Sommige rollen moeten nog ingevuld worden, onderweg komen we mogelijk nieuwe uitdagingen tegen. Die kunnen we samen aan, als team. Wij zijn ervan overtuigd dat de basis alvast goed zit.”

 

Wat verandert er voor onze klanten/partners?

Tim Claeys: “Onze klanten krijgen een nieuw aanspreekpunt: de site manager van de site waar hun activiteiten (hoofdzakelijk) plaatsvinden. Daarbovenop garanderen we de continuïteit van alle activiteiten. Het is ons doel om klanten nog beter te servicen en onze medewerkers nog beter te ondersteunen. Dat is een win-winsituatie die ons als organisatie alleen maar sterker zal maken.”

“Een van de grootste gevolgen voor onze klanten en partners zijn de kortere communicatielijnen en de snellere opvolging. Klanten zullen meer in rechtstreeks contact staan met de site waar hun activiteiten plaatsvinden. Wij kunnen zo korter op de bal spelen en sneller handelen waar nodig.”

 

Wat verandert er voor onze medewerkers?

Liesbeth Gerits: Intern zullen sommige omkaderingsmedewerkers aan de slag gaan op een andere Bewel-locatie. Wat betekent dat heel wat mensen er nieuwe collega’s bij krijgen. Bij ons omkaderingspersoneel verdwijnen sommige functies, maar zijn er wel nieuwe in de plaats gekomen. Het ultieme doel was (én is) om iedereen binnen Bewel aan boord te houden.”

“Voor onze ‘vakhanden’ blijft de dagelijkse werking hetzelfde. Zij zullen wel merken dat het site team en ondersteunend personeel hen in de werkplaats meer zal ondersteunen. Dat ze altijd bij iemand terecht kunnen. Dat begeleiden en ontwikkelen centraal staat. En dat we samen onze klanten nog beter kunnen helpen.”

 

Meer weten?

Wenst u meer te weten over Bewel als versterkte organisatie? Wij helpen u verder en bezorgen u graag de nodige informatie. Contacteer ons!