Terug naar overzicht

Van Almelo tot Hasselt: de bloeiende LAT-relatie tussen Berdal en Bewel

02 december 2019
Berdal
Een medewerker van Berdal poseert in de werkplaats van Bewel, specifiek in de zeefdrukkerij.

Jaarlijks rollen zo’n dertien miljoen kunststof emmers, kuipen en bouwproducten van de Berdal-band. Het grootste deel daarvan gaat naar Bewel om er de logo’s en labels op te zeefdrukken. Een opmerkelijke keuze van de wereldspeler uit het Nederlandse Almelo, gezien de afstand met de Bewel-werkplaats in Hasselt. De reden voor deze industriële LAT-relatie is drieledig: het slimme transport, de verwaarloosbare foutenmarge en het maatschappelijk engagement binnen Bewel.

 

Heb je een job waarin je regelmatig op een bouwwerf vertoeft? Of klus je al eens in jouw vrije tijd? Dan is de kans groot dat er ooit een product van Berdal door je handen gegleden is.

“Berdal maakt alles wat je nodig hebt in de bouw- en doe-het-zelfsector — van bouwemmers en kniebeschermers tot rubberen hamers en deurbuffers. Als wereldspeler produceren we die kunststof- en rubberproducten volledig zelf. Een klein deel voorzien we geautomatiseerd van logo’s en labels. Maar het grootste deel van dat drukwerk is handenarbeid. Zeefdruk met name. En dat is de expertise van Bewel”, legt André Winkels (inkoper bij Berdal) uit.

 

Twintig voor honderd

Bewel heeft zich de afgelopen 15 jaar ontpopt tot strategische partner en trouwe rechterhand voor zeefdruk. Een twintigtal Bewel-medewerkers bedrukken de producten voor honderd verschillende Berdal-klanten, weet André: “Als maatwerkbedrijf weten ze onze groei perfect te volgen. Zo ontstaat een echte win-win: groeit Berdal, dan groeit Bewel mee. Ze investeren slim en op maat van ons productietempo. Tegelijk blijven ze hun processen optimaliseren.”

 

Slim transport

Berdal produceert in Almelo. Ondanks de afstand kiest Berdal resoluut voor het grootste Limburgse maatwerkbedrijf. Een soort bloeiende LAT-relatie tussen bedrijven, met andere woorden: “Hun service compenseert de verplaatsing ruimschoots. We leveren voortdurend nieuwe producten met een specifieke barcode. Dat maakt een ‘voorraad ter plaatse’ onmogelijk. Maar slim transport houdt de productie op schema. Voor elk product maakt Bewel een digitale drukproef. Na het akkoord van de eindklant, beginnen ze te zeefdrukken. Precies binnen de afgesproken deadline hebben ze alles klaar. Zo kunnen wij stipt leveren ­— telkens opnieuw.”

 

Verwaarloosbare foutenmarge

Omwille van de afstand komt André maar af en toe op de werkvloer bij Bewel. Maar dat ziet de Nederlandse inkoper niet als een obstakel: “We hebben alle vertrouwen in de aanpak van Bewel. Hun foutenmarge is verwaarloosbaar. Meer nog … het is altijd een beetje feest als we langsgaan. Alleen al de Belgische taal en al jullie typische uitdrukkingen… Dat is echt genieten voor een Nederlander (lacht). Tegelijk is het fantastisch om de betrokkenheid en de trots bij alle medewerkers te zien. Iedereen heeft zijn eigen taak en is daar ‘fier’ op, zoals jullie dat zo mooi zeggen. Dat motiveert enorm.”

 

Maatschappelijk engagement

Die bezieling, daarvoor geeft Berdal al jaren kansen aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt:”Het is toch mooi dat wij medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt kunnen engageren? Dus blijven we bewust kiezen voor manuele zeefdruktechnieken in plaats van machinale varianten. Tel daarbij dat de kwaliteit van het manuele zeefdrukwerk hoger ligt en je ziet meteen ons totaalvoordeel. De toekomst voorspellen, is onbegonnen werkt. Maar dat we blijven samenwerken met Bewel, staat in de sterren geschreven. Samen volgen we de trends en vernieuwingen op de voet.”

 

Wat kunnen we voor u betekenen? Laat het ons weten!