Terug naar overzicht

Distributiecentrum Ikea was nog nooit zo proper

08 augustus 2019
Distributiecentrum Ikea
Een medewerker van Bewel rijdt rond in het magazijn van Ikea. Hij vervoert twee blauwe containers vol met grote kartonnen dozen.

In het Genkse distributiecentrum van IKEA rijden dag en nacht heftrucks af en aan: niet alleen om de bevoorrading van IKEA-winkels in België en Nederland te garanderen, maar ook om de Belgische webshopbestellingen te verwerken. 6 Bewelmedewerkers zijn verantwoordelijk voor het beheer van de afvalstromen in het distributiecentrum. “De orde en netheid is zienderogen verbeterd sinds de mensen van Bewel bij ons aan de slag zijn”, glimlacht operational support manager Wendy Ruysen tevreden.

 

Van Billy, Poäng en Malm tot Kallax, Ludde en Lack: de kasten, tafels en stoelen van IKEA prijken in heel wat woonkamers. Maar wist je dat deze meubels en accessoires allemaal netjes gestapeld liggen in het distributiecentrum in Genk?

Hier voeren heftrucks constant IKEA-producten af en aan tussen metershoge rekken. En tot voor kort ruimden ze – tussen de vele bestellingen door – hun magazijn ook zelf op. Tot een Ikea-medewerker een lezing over sociale economie bijwoonde op Corda Campus… “Tom Ketels gaf er een uiteenzetting over de verschillende diensten van Bewel. Al gauw bleek dat het maatwerkbedrijf veel meer doet dan wij dachten. Toen ik mijn collega achteraf vurig hoorde vertellen over de VAS-activiteiten van Bewel bij H.Essers, wist ik meteen: dit is wat wij ook zoeken”, aldus Wendy.

 

Technische analyse legt fundament voor succes

De processen rond afvalbeheer van IKEA waren namelijk aan een grondige update toe. En daarin schoot Bewel graag te hulp: “De technische experts van Bewel pasten hun kennis en ervaring – opgedaan bij heel wat andere logistieke bedrijven – toe op onze hal. Op basis van een plaatsbezoek analyseerden ze onze werking en schreven ze alle processen uit.”

Sindsdien draaien er dagelijks 6 doelgroepmedewerkers van Bewel mee bij IKEA. Zij verzamelen plastic en karton tussen de rekken, brengen het naar de persen en houden de banen voor heftrucks afvalvrij: “Het concept van Bewel werkt, omdat een monitor zijn ploeg duidelijk aanstuurt”, vult HR Manager Ilse Goffin verder aan. “Bovendien voel je elke seconde van de dag dat Bewel een berg ervaring heeft in afvalbeleid. Dankzij hun interventie is afvalbeheer onder controle. Bij een recente interne audit kreeg ons cijfer voor orde en netheid een gigantische boost.”

 

Overijverig opruimen

IKEA streeft naar diversiteit op de werkvloer. Daarom tracht de Zweedse multinational de doelgroepmedewerkers zo goed mogelijk te integreren in het team. “We staken veel tijd in de communicatie op voorhand. Mede daarom verloopt de integratie soepel. Onze medewerkers zijn dolgelukkig met de helpende handen. Ze kunnen ongestoord doorwerken nu hun Bewel-collega’s het magazijn proper houden. De Bewel-delegatie helpt hen om zich te concentreren op de kerntaken”, getuigt Ilse.

En dat ongebreideld enthousiasme is wederzijds: “De mannen van Bewel blinken van trots als ze over hun job bij IKEA spreken. Soms moeten we hen zelfs intomen. Want ze blijven maar opruimen”, lacht Ilse. “In al hun enthousiasme doen ze soms dingen die strikt genomen niet tot hun takenpakket behoren.”

Kortom, de Diepenbeekse Bewelianen voelen zich helemaal thuis bij de Zweedse meubelgigant. Het beste bewijs? “Onlangs deelde een van de Bewel-medewerkers een rugzak vol snoep uit aan iedereen, naar aanleiding van zijn 40ste verjaardag. Mooi, toch!”

 

Wat kunnen we voor u betekenen? Laat het ons weten!