29 april 2019

Waarom onze trouwe klant Engels Logistics ‘ambassadeur van het jaar’ is

Straf nieuws: Groep Maatwerk, de koepel van maatwerkbedrijven in Vlaanderen, benoemt onze klant Engels Logistics tot ‘ambassadeur van het jaar’. De keuze heeft een sterke symbolische waarde, weet kersvers ambassadeur Pascal Swinnen: “In de bedrijfswereld leeft de perceptie dat enkel grootschalige bedrijven en multinationals baat hebben bij een samenwerking met maatwerkbedrijven. Maar ook voor KMO’s liggen er veel kansen in de sociale economie. Dat bewijst onze vruchtbare samenwerking met Bewel.”

Sinds 2012 duidt Groep Maatwerk jaarlijks een ‘ambassadeur van het jaar’ aan: een organisatie die de positieve gevolgen van een samenwerking met de sociale economie in de kijker zet. Dit jaar valt de eer te beurt aan onze trouwe klant Engels Logistics. De leverancier van verpakkingsoplossingen treedt zo in de voetsporen van Telenet, TVH, JBC, Tiense Suiker, Tupperware, Janssen Pharmaceutica en Picanol Group. Het doel van dit initiatief? “Deze trotse bedrijven trekken vaak andere ondernemers over de streep om met een maatwerkbedrijf in zee te gaan”, zo duidt Francis Devisch (directeur Groep Maatwerk) kort en krachtig.

Blindelings vertrouwen in Bewel

Engels Logistics werkt al meer dan 15 jaar samen met de sector van de maatwerkbedrijven. Op dit moment loopt er een intense samenwerking met Bewel. Afhankelijk van de nood zijn er 2 tot 20 Bewel-medewerkers aan de slag, zowel bij Engels zelf als in de Bewel-werkplaats. “De samenwerking met Bewel helpt ons om pieken in onze productie op te vangen. Dit laat ons toe om flexibel in te spelen op vragen van onze klanten”, legt Pascal uit.

“We vertrouwen de mensen van Bewel blindelings”, zo vervolgt Pascal. “Zij ontlasten ons op verschillende manieren. In de montage, bij het zeefdrukken of bij de voorbereiding van mailings. Eén van de opdrachten is bijvoorbeeld bakken voorzien van barcodes. Dat moet met uiterste precisie gebeuren, want één fout… en je ziet de bak in kwestie nooit meer terug. Uiteraard kunnen wij niet elke handeling uitbesteden. De insteek is dat onze eigen medewerkers zich kunnen focussen op de complexere montages en de montages waar een focus op veiligheid belangrijk is.”

“Maar 50 van onze 600 klanten zijn grote bedrijven”

Bij KMO’s leeft nog vaak de gedachte dat een samenwerking met een maatwerkbedrijf enkel is weggelegd voor grote bedrijven. Een mythe die Pascal met klem weerlegt: “Reguliere bedrijven moeten zaken durven loslaten en uitbesteden aan een maatwerkbedrijf zoals Bewel. Samenwerken met een partner uit de sociale economie is mogelijk voor élk bedrijf dat op een gestructureerde manier werkt, groot of klein.

Tom Ketels (commercieel directeur bij Bewel), treedt Pascal volmondig bij: “Bewel heeft 600 actieve klanten. Daar zitten inderdaad een 50-tal grote spelers tussen, maar de resterende 550 klanten zijn wel degelijk KMO’s en lokale overheden. Denk maar aan Recy-cab recycling (recyclage), Decoline (assembleren van ophangsystemen voor gordijnen), Futech/Ilumen (assemblage + zeefdrukken), Baru (verpakken van chocolade) en Izico (verpakken van bakjes voor frietsnacks).

“Zolang de afspraken helder zijn en je op een gestructureerde manier samenwerkt, is er geen enkel probleem”, analyseert Tom. “Wij delen complexe opdrachten op in repetitieve deeltaken, zodat onze doelgroepmedewerkers het werk makkelijk kunnen uitvoeren. Dat kan net zo goed voor een KMO als voor een multinational. Engels Logistics is het uitgelezen voorbeeld.”