6 november 2019

Sweetpack en Bewel helpen elkaar groeien

Sinds 1994 produceert Sweetpack nostalgisch snoepgoed. Dankzij de schelpjes, tutters, fluitjes, dextrose-rolletjes, kettingen, rietjes en fruitvormpjes met zuur poeder waan je je in een vingerknip terug in je kindertijd. Negentig procent van de productie is bestemd voor export: via groothandelaars belanden de snoepjes in alle uithoeken van de wereld.

“Veel verpakkingswerk dat je niet kan automatiseren”

In de 25 jaar dat Sweetpack bestaat, is het bedrijf fors gegroeid, weet Johan Melis (CEO van Sweetpack): “In het begin voerden we elke taak intern uit. Maar dat bleek al snel moeilijk vol te houden. Want amper een derde van ons aanbod kunnen we automatisch verpakken. Al de rest is handenarbeid. In onze zoektocht naar een maatwerkbedrijf kwam Bewel als oplossing uit de bus.

De Bewel-werknemers vullen snoepzakjes voor Pasen, Halloween en Kerstmis. Maar ook voor het nieuwe schooljaar, een verjaardag of een ‘zomaar-cadeautje’. Internationaal liggen ze in de rekken bij supermarktgiganten zoals Lidl, Aldi en Kaufland.

De juiste (doelgroep)medewerker op de juiste plaats

Bewel verzorgt de volledige verpakking van de puntzakken: “We laten grote orders verpakken, soms wel honderdduizend zakken in één keer. Maar de Bewel-medewerkers voorzien ook individuele snoepjes van een specifieke verpakking. Daarop staat de naam van de supermarkt of de klant. Wie die taken precies uitvoert, laat ik Bewel zelf beslissen. Dankzij onze lange samenwerking weten de begeleiders perfect welke kwaliteiten doelgroepmedewerkers in de vingers moeten hebben voor het inpakwerk. En ze weten precies hoeveel werk iedere medewerker aankan.”

Doen elkaar groeien

Komt er een dringende of uit de kluiten gewassen bestelling binnen? Dan tovert Bewel meteen 20 tot 30 extra mensen uit de hoge hoed. Het maatwerkbedrijf speelt dus kort op de bal, om het in voetbaltermen uit te drukken: “Bewel garandeert een stevige werksnelheid en een hoge precisie tegen een vaste, faire vergoeding. We zien online dagelijks hoeveel zakjes door de handen van Bewel glijden. Bovendien beheren ze de stock zelf én geven ze aan wanneer we opnieuw moeten leveren. Zo blijft onze productie altijd op punt en helpen ze ons groeien.”