17 juni 2019

Het Bewelrapport: de resultaten van onze klantentevredenheidsenquête

Bij Bewel staat kwaliteit voorop. We willen enerzijds kwalitatieve tewerkstelling voor onze doelgroepmedewerkers voorzien, maar de kwaliteit van onze producten en diensten is natuurlijk minstens even belangrijk. Om onze dienstverlening nog beter af te stemmen op de behoeften van onze klanten, organiseren we om de twee jaar een klantentevredenheidsenquête.

Bijna 100 trouwe klanten kregen dit voorjaar een vragenlijst waarmee ze Bewel konden beoordelen. We vroegen hen onder andere wat ze vinden van onze werking, service en communicatie.
 


klantentevredenheid werking

We vroegen aan onze klanten om onze werking te beoordelen op 7 verschillende criteria. “Het doet ons veel plezier dat onze klanten zich (heel) tevreden tonen over onze flexibiliteit, het behalen van doelstellingen en de werksnelheid”, glundert algemeen directeur Johan Bongaerts.
 

klantentevredenheid enclave

In het rapport voor enclavewerking gaan onze doelgroepmedewerkers met de pluimen lopen: alle klanten gaven een positieve score aan de kwaliteit van de Bewelmedewerkers die bij hen aan de slag zijn. Ook de integratie van onze medewerkers en de betrokkenheid van de monitoren worden als positief ervaren.
 

klantentevreden service

Onze klanten gaven ook hun mening over 8 aspecten van onze klantenservice. Ze zijn het meest tevreden over de frequentie van overleg, de opvolging van vragen en duidelijkheid van offertes.

 

klantentevredenheid diensten

Drie van onze meest populaire activiteiten kregen de beste beoordeling: verpakken, kwaliteitscontrole en montage. Logistiek en orderpicking vervolledigt samen met de groendienst de top 5. Textielconditionering, elektromontage en cleanrooms zijn voorlopig nog minder bekend bij een aantal klanten.
 

klantentevredenheid communicatie
We willen onze klanten op de hoogte houden van alles wat er binnen ons bedrijf gebeurt. Daarom vroegen we hen welke communicatiekanalen hen het vaakst bereiken én welke informatie ze zelf het meest waarderen. Verrassend genoeg zijn het niet de sociale media die het hoogst scoren, maar wel onze digitale nieuwsbrief, het tweemaandelijkse klantenmagazine ‘Knap in ons vak’ en persartikels. Onze klanten krijgen het liefst zakelijke informatie (over groei, cijfers en investeringen bijvoorbeeld) of updates over personeel en nieuwe producten en diensten.


Het eindrapport

klantentevredenheid eindrapport

Maar liefst 9 van de 10 respondenten wil Bewel aanbevelen in zijn/haar netwerk en de algemene tevredenheid krijgt een score van 83%. “Dat cijfer is te danken aan de betrokkenheid en de passie van onze medewerkers”, zegt Johan Bongaerts. “Maar ondanks de hoge scores rusten we niet op onze lauweren. De vraag om offertes en klachten sneller af te handelen, valt niet in dovemansoren.”

De komende maanden gaan we verder aan de slag met de resultaten van het tevredenheidsonderzoek. De onderdelen waarop lagere scores werden genoteerd, worden onder de loep genomen; we gaan aan tafel met die klanten waarvan de antwoorden ons verrasten en we blijven investeren in het verbeteren van onze dienstverlening.