
“Wanneer een product rechtstreeks van onze partner naar de eindklant gaat, verwacht ik een zekere professionalisme van die partner. En dat vond ik bij Bewel.” Aan het woord is Jo Vansteenvoort die bestuurder is bij MedioEurope, een groothandel in boeken en multimedia. Een gesprek over samenwerken, vertrouwen en duurzaam ondernemen. Aangevuld met de ervaringen van Benny Couwet en Bregt Byloos van Bewel, die nauw betrokken zijn bij het project.
MedioEurope klopte bij Bewel aan voor de verdeling van boeken naar bibliotheken, een van hun grootste klantengroepen. “Bibliotheken vragen om een specifieke werking”, legt Jo uit. “Zij willen dat de door hen bestelde boeken ‘kastklaar’ geleverd worden. Wat betekent: geplastificeerd, bestickerd met een genrelabel en voorzien van een RFID-label dat gekoppeld is met hun uitleensysteem.”
De logistieke opvolging en afhandeling hiervan gebeurt nu volledig door Bewel. “De leveranciers van MedioEurope leveren de bestelde boeken rechtstreeks bij ons.”, vertelt productiemonitor Bregt. “Alles wat dan volgt, dient heel nauwkeurig te gebeuren. De juiste boeken moeten in de juiste doos, klaar voor verzending naar de juiste klant. Daarvoor moeten ze het juiste label opgeplakt krijgen, en dat op de juiste plaats: niet over tekst of belangrijke afbeeldingen, maar volledig in functie van de specifieke cover van het boek.”
Voldoen aan hoge kwaliteitseisen
“Onze samenwerking is begin augustus gestart”, vertelt Jo. “Ervoor werkten we samen met een soortgelijke werkplaats in Ermelo, Nederland, maar die samenwerking liep ten einde. Omdat we zelf gevestigd zijn in Vlaanderen, gingen we deze keer bewust op zoek naar een nieuwe Vlaamse partner. We mogen soms wat meer chauvinistisch denken. Er zijn verschillende opties de revue gepasseerd maar uiteindelijk kozen we resoluut voor Bewel.”
“Wat me het meest aansprak bij Bewel is het gezond professionalisme dat zij aan de dag leggen. De kwaliteit die wij afleveren, moet top zijn. Onze klanten verwachten dat, wat logisch is. Bijgevolg verwachten wij dat ook van onze partners.”
“Daarnaast is Bewels open communicatie voor ons een must. Aangezien onze goederen rechtstreeks van Bewel naar de eindklant gaan, is het nodige vertrouwen fundamenteel. We zijn open en eerlijk tegen elkaar, waardoor we perfect weten wat we kunnen verwachten van elkaar.”
“Handen voelen meer nuances dan machines”
“Samenwerken met een beschermde werkplaats is voor ons een bewuste keuze om twee redenen”, gaat Jo verder. “Ten eerste: een bestelproces automatiseren is niet altijd vanzelfsprekend. Manueel werk is in ons geval financieel interessanter én levert ook betere resultaten. Elk boek is anders en die nuances voelen handen beter aan dan machines.”
“En ten tweede: ethiek is voor mij een belangrijke drijfveer om te ondernemen. Wij ondertekenden met MedioEurope het charter Duurzaam Ondernemen van VOKA en zitten volop in een duurzaamheidstraject dat focust op de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s) van de Verenigde Naties. Dan is het voor mij een logisch gevolg dat we samenwerken met bedrijven die dezelfde waarden hebben.”
De juiste werkkrachten voor de juiste opdrachten
“Dit project is best uitdagend omdat het in feite bestaat uit heel wat kleinere deelopdrachten”, vertelt Benny, medewerker arbeidsvoorbereiding. “Maar we kunnen terugvallen op onze jarenlange ervaringen met dit soort projecten. Wij splitsen zo’n opdracht steeds op in de nodige deelstappen. Voor elke stap zoeken wij vervolgens de juiste persoon. Enkel zo kunnen we een kwalitatief product afleveren. We beschikken op dit moment over heel gevarieerde werkkrachten bij Bewel, wat maakt dat wij voor elke taak de juiste mensen in huis hebben. Van het verpakken tot de controlecheck op de RFID-labels.”
“Open dialoog bevordert elke samenwerking”
“Een project overnemen dat foutloos draaide, het legt de lat hoog”, zegt Benny. “Voor de overdracht gingen we langs in Ermelo om hun proces te doorgronden en te kopiëren naar onze werkplaats. Dan is het kwestie van continuïteit te vinden in de opstart.” “Het is een pluspunt dat onze samenwerking in open dialoog gebeurt”, vindt Bregt. “Stoten we ergens tegen, dan heb ik een vaste contactpersoon bij MedioEurope die met ons meedenkt. Zij kunnen op ons rekenen en wij op hen.”