24 maart 2018

Bewel beweegt voor ‘Kom op tegen Kanker’

Medewerkers die zich goed voelen geven energie aan een organisatie. Ze zorgen voor een positieve werksfeer, maken minder fouten en zijn minder vaak afwezig. Daarom werkt Bewel vanaf dit jaar rond een jaarthema dat kan bijdragen tot een gezondere levensstijl voor de medewerkers. Het thema dit jaar is ‘Bewel beweegt’ en als eerste actie fietsten de medewerkers de afgelopen twee maanden tijdens de werkuren voor Kom op tegen Kanker. “Meer beweging en een gezondere levensstijl is best een aandachtspunt voor onze medewerkers”, legt Liliane Weustenraed uit. “Velen hebben zittend werk en na de uren zijn ze zelden actief binnen verenigingen en sportclubs. Ook is zelfzorg vaak niet vanzelfsprekend. We vonden het dan ook hoog tijd om binnen Bewel - met behulp van een jaarthema - collectief meer aandacht voor onze gezondheid te hebben.”

 

Groot succes

Het doel van het eerste jaarthema ‘Bewel beweegt’ is duidelijk. “In 2018 geven we elke medewerker van Bewel de kans om tijdens werktijd meer te bewegen”, legt Leon Donders uit. “De eerste actie was er eentje voor het goede doel. We hebben twintig hometrainers verdeeld over alle werkplaatsen en iedereen kon vijf weken lang één keer per week een kwartier fietsen ten voordele van Kom op tegen Kanker. Elke fietsbeurt (maximum vijf per medewerker) was goed voor 1 euro: de eerste euro betaalde Bewel, de rest de medewerker zelf. Het doel was om tussen 26 januari en 1 maart 1250 euro bij elkaar te fietsen. We klopten af op 2250 euro, 1000 euro meer dus. Ik denk dus dat ik zeker mag zeggen dat de eerste actie een groot succes was.”

 

Schitterende inspanning

De opbrengst van de fietsactie mochten Liliane Weustenraed en Leon Donders overhandigen aan Hilde Neven en Lieve Vanderlinden van Kom op tegen Kanker. “Dankzij de inspanning van de medewerkers van Bewel helpen we het onderzoek naar kanker weer een stukje vooruit”, vertelt Hilde Neven, coördinator voor de provincie Limburg bij KOTK. “De medewerkers van Bewel hebben een schitterende inspanning geleverd, waarop ze heel fier mogen zijn.”

“En wat het extra mooi maakt, is dat de fietsactie van Bewel een doelgroep activeert die we anders heel moeilijk bereiken”, besluit Lieve Vanderlinden. “Op een speelse en sportieve manier leerden de doelgroepmedewerkers van Bewel het project Kom op tegen Kanker kennen. Preventie is van groot belang, zo’n 40% van de kankers kan toegeschreven worden aan leefstijlfactoren. Het feit dat de medewerkers van Bewel in groep aan hun gezondheid gaan werken, kunnen we dus enkel toejuichen.”